Archiv revue:
2017
2016
2015
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
2003
2002
2001
2000
1999
1998
Ostatní e-Přílohy
Přílohy revue
Podle
rubrik:
Poezie
Próza
Vzpomínky
Rozhovory
Grafika
Studie
Recenze
Glosář
Archiválie
CD-ROM / Audio

 

 

 

Texty - literární čtvrtletník

Potápěč - literární rozcestník

Dobrá adresa

Host

Plav

Tvar

iLiteratura

Glosy.info - malé statické tlačítko

Festival spisovatelů Praha

Estetika

Weles

Portá české literatury

 

Creative Commons License

 


obsah

Plastiková dramata - pro plastikové diváky?

Mark Ravenhill: Shopping and Fucking. Banská Bystrica, Drewo a srd 1999.
Mark Ravenhill: Faust (Faust je mŕtvy). Banská Bystrica, Drewo a srd 1999.


Rozebírání knih recenzenty má někdy hodně blízko k loterii. Některý autor padne na kritika vyladěného na stejnou vlnu, jiný se z bezradnosti dočká alespoň částečné a vlažné pochvaly – no a někdo má prostě smůlu.

Také britský dramatik Mark Ravenhill by si jistě dokázal najít spřízněnou duši, jak o tom svědčí živý ohlas, kterého se jeho tvorbě dostává. Obávám se však, že jde o uměle nafouknutou bublinu. Ravenhill rád šokuje už názvy svých her: Shopping and Fucking nebo Faust je mrtvý; nemyslím však, že by přinášel něco mimořádně nového, spíš se veze na vzduté vlně módního nihilismu. Tematika narkomanie či homosexuality přece už naštěstí dávno není tabu, tady se “šokující” dramatik vlamuje do dokořán otevřených dveří, – a také o virtuální povaze současného světa se dnes můžeme dočíst třeba i v denním tisku. Ravenhill se v “Poznámce k textu” v knižním vydání Shopping and Fucking i ve Faustovizmiňuje o tom, že vydaný dramatický text je pouze polotovarem a skutečná podoba inscenace vzniká až při zkouškách; budiž, ale připadá mi to trochu jako alibistické vysvětlení, proč samotný text působí hodně chabým dojmem. Nedokážu si ovšem moc představit na scéně třeba tohle: “Alain sa odvráti a vypľuje Peteho semeno.” Podaří se to i při stopadesáté repríze? A co na to (ať jsem taky trochu vtipný) vlastně odbory divadelních uklízeček?

Shopping and Fucking (škoda že překladatel nezvolil navrhovaný titul Nákupy a jebačky, hned bych se na věc díval o stupeň smířlivěji) vypráví příběh dvojice drogových dealerů, kteří defraudují svěřené zboží a dostane se jim od bosse lekce o důležitosti peněz v životě. Téma, které mohlo provokovat před čtyřiceti lety, když Shirley Clarková natočila svůj geniální film Spojka, dnes už ovšem sotva někoho v postpubertálním věku nadzvedne ze židle. Hra Faust je mrtvýje inspirována texty Michela Foucaulta: právě on je ztělesněn v postavě francouzského filozofa Alaina, který ve stylu klasického road-movie putuje po amerických motelech s adolescentním uprchlíkem Petem (že by pederastní aplikace Lolity?), dokud je internetový masochista Donny nepřesvědčí, že smrt existuje i ve šťastné postmoderní době.

Doslov Eriky Polomské k Faustovi(mimochodem ukázka nekritického obdivu a zamlžování pomocí enigmatických termínů) zařazuje Ravenhilla do proudu plastikového dramatu, který obrozuje nudné kamenné divadlo, a charakterizuje jeho tvorbu: “Ravenhill je skutočný DJ (discourse jockey). Do svojich textových setov preberá úryvky z rozličných diskurzov a rozličných textov.” Nic proti tomu, ale pak mne docela pobavila v tiráži jeho knihy ona měšťácká větička o autorských právech. Asi jsem naivní, když od spisovatele požaduji, aby radikální teze, které hlásá, také naplňoval v reálném životě. Zajímavé rovněž je, že slovenské vydání Ravenhillových knih financoval British Council. Zdá se tedy, že ostrovní společnost se tohoto druhu “obrazoborecké” literatury nijak zvlášť nebojí (a to i navzdory tomu, že jeden z Ravenhillových hrdinů popisuje svoje orgie s nymfomanickou princeznou Dianou a Fergie – inu, proti gustu žádný dišputát...).

Ravenhill si vysloužil pověst kultovního dramatika. Jen málo výrazů je v poslední době tak zprofanovaných jako tento a snad mi nebude špatně rozuměno, dovolím-li si v této souvislosti parafrázi: “Když slyším slovo kultovní, sahám po pistoli.” Zkrátka a dobře: nacházet v současné společnosti projevy degenerace a hnusu nevyžaduje obzvláštní citlivost či pozorovací talent. Skutečně tvůrčí čin bych spatřoval v tom, kdyby někdo dokázal právě teď a tady přijít s optimistickým poselstvím. Čekat to právě od Ravenhilla by nejspíš bylo příliš.

Jakub Grombíř

 

 

NOVINKY

Aluze 3/2016

Nové číslo Aluze je na světě. Chcete-li ho v tištěné podobě, napište si o něj na redakce@aluze.cz, rádi Vám ho zašleme.

Večer Aluze v Knihovně Václava Havla

V úterý 25. 10. se bude v Knihovně VH povídat s Aluzí o Aluzi, přijďte si poslechnout autory Biancu Bellovou, Irenu Douskovou, Michala Šandu, Jáchyma Topola, ale také Jiřího Hrabala a Davida Jirsu v povídání o tom, jak to s naší revuí bylo, je a bude.

Úterý 25. 10., 19–21 h
Knihovna Václava Havla
Ostrovní 13, Praha 1

Aluze 1–2/2016
Milí čtenáři,
v červenci vyšlo dvojčíslo Aluze. Máte-li zájem, napište nám o výtisk na mail redakce@aluze.cz, případně si počkejte na podzim, kdy bude na našem webu volně ke stažení ve formátu PDF.


Aluze 2/2015
Vážení čtenáři,
druhé číslo loňského roku vyšlo krátce před Vánoci. V případě zájmu o tištěnou verzi nás neváhejte zkontaktovat na redakce@aluze.cz.


Aluze 1/2015
Vážení čtenáři,
Aluze se po téměř osmi letech vrací v tištěné podobě. V rubrice archiv naleznete pdf verzi č. 1/2015, další čísla budeme doplňovat vždy několik měsíců po vydání. Tištěnou verzi revue naleznete v některých knihovnách, případně si o ni můžete napsat na adresu redakce@aluze.cz.
David Jirsa

 

 

 

 

 nahoru    úvodní strana    kontakt    nová aktualita    webmail


ALUZE | Revue pro literaturu, filozofii a jiné (© 1998 - 2008) | ISSN 1803-3784



   webmaster: kotrla.com

Počet návštěvníků od 5. 12. 2001: CNW:Counter CNW:Tracker