Archiv revue:
2017
2016
2015
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
2003
2002
2001
2000
1999
1998
Ostatní e-Přílohy
Přílohy revue
Podle
rubrik:
Poezie
Próza
Vzpomínky
Rozhovory
Grafika
Studie
Recenze
Glosář
Archiválie
CD-ROM / Audio

 

 

 

Texty - literární čtvrtletník

Potápěč - literární rozcestník

Dobrá adresa

Host

Plav

Tvar

iLiteratura

Glosy.info - malé statické tlačítko

Festival spisovatelů Praha

Estetika

Weles

Portá české literatury

 

Creative Commons License

 


obsah

Nevěra — pokus o návrat k Bergmanovi

Nevěra. Režie Liv Ullmannová.

Švédsko — Itálie — Německo 2000.

 

 


Nevěra (Trolösa/Faithless) Liv Ullmannové, jež vznikla na základě Bergmanova scénáře, nese výrazné a nepřehlédnutelné rysy Bergmanova rukopisu. Vyprávění se opět koncentruje na několik málo postav, které jsou uzavřeny do neprodyšného prostoru, na jehož malé rozloze se rozehrává tíživá existenciální situace velikosti tragédie. Iracionální lidské vášně naruší poklidný rodinný život, který končí sebevraždou manželů.

Soustředění na hrdinčiny niterné prožitky, její bolestivé sebeodhalování nachází dva posluchače. V retrospektivní vrstvě je to mlčenlivé dítě a v rovině přítomnosti stárnoucí azaujatě naslouchající režisér Bergman, který vede se zjevující se Mariannou rozhovor, vněmž společně odkrývají bolestivou minulost. Tajemná přicházející žena s tváří zahalenou tmou se mávnutím proměňuje v postavu herečky a hluboký prožitek je vystřídán předstíráním. Hranice mezi skutečností amaskou se stírá, ovšem méně rafinovaným způsobem než v Personě. Herečka se od Marianny distancuje jen na počátku a na konci, ale v rámci hraní, přesněji vciťování se do Marianny střídá filmové a divadelní herectví. Téměř nepřerušovaným (divadelním) komentářem mimo obraz doprovází vlastní jednání i konání ostatních, které je soustředěným herectvím redukováno na drobnou psychologickou kresbu. Ve chvílích citového vypětí, kdy mají postavy expresivně vyjádřit své city, střídá civilní projev divadelní patetičnost, znak. Zoufalý milenec schovávající se pod rudý přehoz na posteli nebo detailní záběr na starcovy bolestně sepjaté ruce představují divadelní gesta nahrazující výraz utrpení. V okamžicích, kdy je vyprávění přerušeno návratem do režisérovy pracovny, vystupuje divadelnost na povrch skrze využívání zástupných rekvizit (opakovaně prázdný papír nahrazující dopis) a, ještě čitelněji, předčítáním úryvku scénáře. K prostupování divadelních a filmových prvků dochází i v rovině příběhu, neboť David (později Bergman) je divadelním režisérem, který připravuje Hru snů, a Marianna je herečkou.

Kamera se soustředí na zachycení vnitřního dramatu člověka, což ještě zvýrazňují časté detailní záběry tváří a eliminace širších prostorových vazeb. Bergmanovská výtvarnost interiérů, jejich chladná elegance podtrhují tajemnou nevyzpytatelnost skrývající se za lidskou tváří. Stroze geometricky řešená režisérova pracovna kontrastuje s bohatým prostředím retrospektivního vyprávění. Celkovému tónování se však svým výtvarným řešením vymyká pařížská epizoda. Vkusnost a ladnost se zde lehce přehoupnou k přebujelé malebnosti, přehnané popisnosti. Jako znaky pařížského života jsou zvoleny příliš prvoplánové atributy (úvodní prostorovou změnu signalizuje bageta v ruce hrdinky, dále Sacre-Coeur a romantický hotýlek v zapadlé uličce). Jednobarevné ladění kostýmů činí z postav výtvarné objekty, které zapadají do řešení pokojů, ale jejich přítomnost prostor nezatepluje. Ten zůstává nadále chladně nehostinný (viz salon paní Daneliusové).

Nevěra, jakožto původce ústředního konfliktu, individualizuje hrdinku, odhaluje její nitro. Vylučuje ji z obce spořádanosti a uhlazenosti a strhává ji i ostatní do ničivého víru. Její morální pád však není odsuzován, je líčen jako nevyhnutelnost. Závěrečným odhalením manželovy utajené milenky dochází ke zrelativizování veškerých po celou dobu ctěných hodnot. Obecně platná morálka se hroutí, nikdo zde není bez viny. Chybí tu soudce, morální zatracení vytěsnila letargie a hořký smutek. Bolest a utrpení, které doprovázejí rozpad vztahů, se zrcadlí v slzami zalitých dětských očích av neslyšitelném výkřiku starého režiséra. Tito mlčenliví svědkové přežívají. V těžkém odchodu režiséra „ze scény" lze číst bezvýchodnost konfliktu, který zůstává trýznivou nezacelenou ranou.

Temně laděné psychologické drama bolestivě převalující tíživou otázku provinění místy sklouzává k násilné estetizaci. Nevěra je pietním pokusem o návrat Bergmana, avšak pokusem, který je značně sterilní. Autorka se zaštiťuje bergmanovským viděním a chápáním světa včetně jeho filmových postupů (retrospektivy, monologické pauzy v ději, architektury scén, detailního obnažování lidské tváře) a dobrovolně se vzdává vlastního vkladu. Vzniklo tak působivé „umělecké" dílo, ze kterého se však vytrácí osobní autorský vklad.

 

Dora Viceníková

 

 

NOVINKY

Aluze 3/2016

Nové číslo Aluze je na světě. Chcete-li ho v tištěné podobě, napište si o něj na redakce@aluze.cz, rádi Vám ho zašleme.

Večer Aluze v Knihovně Václava Havla

V úterý 25. 10. se bude v Knihovně VH povídat s Aluzí o Aluzi, přijďte si poslechnout autory Biancu Bellovou, Irenu Douskovou, Michala Šandu, Jáchyma Topola, ale také Jiřího Hrabala a Davida Jirsu v povídání o tom, jak to s naší revuí bylo, je a bude.

Úterý 25. 10., 19–21 h
Knihovna Václava Havla
Ostrovní 13, Praha 1

Aluze 1–2/2016
Milí čtenáři,
v červenci vyšlo dvojčíslo Aluze. Máte-li zájem, napište nám o výtisk na mail redakce@aluze.cz, případně si počkejte na podzim, kdy bude na našem webu volně ke stažení ve formátu PDF.


Aluze 2/2015
Vážení čtenáři,
druhé číslo loňského roku vyšlo krátce před Vánoci. V případě zájmu o tištěnou verzi nás neváhejte zkontaktovat na redakce@aluze.cz.


Aluze 1/2015
Vážení čtenáři,
Aluze se po téměř osmi letech vrací v tištěné podobě. V rubrice archiv naleznete pdf verzi č. 1/2015, další čísla budeme doplňovat vždy několik měsíců po vydání. Tištěnou verzi revue naleznete v některých knihovnách, případně si o ni můžete napsat na adresu redakce@aluze.cz.
David Jirsa

 

 

 

 

 nahoru    úvodní strana    kontakt    nová aktualita    webmail


ALUZE | Revue pro literaturu, filozofii a jiné (© 1998 - 2008) | ISSN 1803-3784



   webmaster: kotrla.com

Počet návštěvníků od 5. 12. 2001: CNW:Counter CNW:Tracker