Aluze 1/2012 - Recenze

Zhmotni tmu a tma tě pozře

Elsa Aids: Trojjediný prst.

Praha, Rubato 2011.

12_recenze.pdf

Elsa  Aids: Trojjediný prst

Koncem roku 2011 vydalo nakladatelství Rubato výbor z poezie Elsy Aids Trojjediný prst. Sbírka zkraje zaujme minimem informací, které se dají zjistit o autorovi. Texty, jež byly psány v letech 2006 až 2011, tak lze číst osvěžujícím způsobem, bez zbytečného strhávání pozornosti na mimotextové skutečnosti. Navíc tento fakt kontrastuje s až deníkovou intimitou básní, které se mnohdy jeví právě jako zápis příhod, stavů a jimi vyvolaných básnických obrazů. Za zmínku stojí i kvalitní zpracování sbírky jako hmotného artefaktu.

Nosným prvkem poezie Elsy Aids je prostor, resp. distance mezi básníkem a jeho okolím, která se neustále proměňuje, splývá a opět se nastoluje. Právě okamžik setmění, hlavní motiv sbírky, staví ideální podmínky k porušení opozice vnitřku a vnějšku. Tma vytváří kuklu, která tělo neuzavírá a nechrání, nýbrž vysává do sebe a zřeďuje. Postupně, od porůstání a prorůstání až po přímé požírání: „Nějaká měkká ústa mě pozřela / a jiná hluboká kůže mě teď hostí. / Strach, který kouše do prstů.“ Prostorově jsou uchopeny i abstraktní skutečnosti: „Ve vodě čekání tvrdne kapka suché kůže“. Po zrušení původní tělesnosti však subjekt nemizí, zůstává jako nejčistší destilát samoty, když říká: „Ze všech stran už jsem se viděl, / teď jsem průchozí.“ Samota potom není konečným výsledkem, je odrazovým můstkem k hledání vlastní identity.

Původcem pojídání je také velmi často básník. Vůči potravinám, které se jeví jako libůstka, mlsání, stojí prvek pojídání jako přijímání světa: „jsou to spíše slova, anebo naše tělo, co se stává soustem?“ Proti situaci, kdy je akt přijímání potravy až na sporadické momenty absolutně odritualizován a vztah k jídlu je pro nás okleštěn od nesnází při jeho získávání, staví Elsa Aids výjimečnost okamžiku jedení, který se neustále mísí s metaforami stejně citlivého vnímání okolí. Jenomže agresivní konzumace je všudypřítomná. Když básník vyjde „na vzduch z těsné vepřové kapsy“, je vzápětí stíhán dotazem: „Tak co to bude? Koleno s obložkou a se křenem?“ I intimita spánku a usínání je spojována se stolováním: „Cítil jsem, / že také polštář je dohněda, že je to velký plátek masa, na kterém spím. […] noc mě přelévá jako omáčka.“ Vztah jídla a pojídání je vygradován v okamžiku, kdy se subjekt stává sám sobě potravou: „co je dvojité, znamená: zranit se. […] dokud jím sám ze sebe, / jídlo mě bude zraňovat.“

Výše uvedené elementy textů nakonec vedou k tomu podstatnému, k intenzivnímu pocítění samoty a následné konfrontaci se sebou samým, byť mnohdy již prapodivně proměněným. Právě v tomto okamžiku dává Elsa Aids čtenáři nejsilněji pocítit tvrdost svých básní. Leitmotivem se stává rozdvojenost, chcete-li dvojjedinost, subjektu, hledání vlastní identity je vykoupeno bolestí: „Dech a protidech strachu ze zdvojení, / dva spící dechy zdvojené“. Síla izolace se projevuje neschopností přijímat dotyky od jiné osoby: „Muži, sahejte na sebe, budete usínat sami.“ Naproti tomu potom stojí bizarně vyhrocený vztah s okolím: „Otěhotněl jsem kdoví s čím, s oblečením nebo držadlem.“

Nad tím vším potom stojí neustálé těkání mezi mužstvím a ženstvím, které nakonec končí na rozhraní, když básník uznává: „mluvím jako obojetník.“ Rezignované verše „Vaječník sešitý s varletem […] O nic se nezajímá“ jsou mírně vyváženy nadějí: „Jenže každá / cibulka musí zčernat; i bílou je třeba chovat potmě. Neplodné věci / je třeba pohřbít s tím, že něco se možná urodí pod zemí.“

Bezmála sto stran takové poezie může po prvním přečtení působit i přes podivnost různých obrazů poměrně jednostrunně. Básně, které naopak neobsahují výše zmíněné prvky, zase mezi ostatními zanikají, snad právě kvůli menší intenzitě vyhrocenosti.

Jenomže poezie Elsy Aids není pouhým sugestivně podaným bolestným zavytím básníka. Jsou v ní totiž reflektovány ty nejzákladnější elementy života. Trojjediný prst je sbírka o prostoru, ale také o pohybu, o výměně a neustálém těkání, které je přeci nejzákladnější skutečností univerza. Jak bolestné je potom zjištění naší nestálosti, nedefinovatelnosti v prostoru, a především ve vztahu k druhým lidem. Básně Elsy Aids mají moc vyvolávat nepříjemné uvědomění si sebe sama jako pohybu a změny, netrvání. Jsou to texty paradoxů. Je jen na čtenáři, zda ony paradoxy bude vnímat jako bezvýchodnou ztrátu příjemné iluze, nebo jako procitnutí do ryzí skutečnosti: „To napůl skryté místo, kde jsem nikdy neměl být sám, jsem objevil sám na sobě.“

Pavel Očenášek